2e Race zondag 28 en 29 april – Croix 2


Zondag 27 april vertrokken we met al het materiaal richting Frankrijk, om savonds alles op te zetten en smorgens fit te zijn voor de eerste vrije training.

 

Training en qualificatie

 

De trainingsdag was opgedeeld in 3x 20 min vrije training en 3x 20 min qualificatie.

In de morgen was het nog vies koud (nog geen 10 graden) voor de eerste training en we hadden dan ook afgesproken dat we de trainingen zouden gebruiken om de ideale lijnen te vinden en niet om op de grens te gaan rijden. Toch werden er richting de middag al aardige snelle tijden gereden door andere teams omdat de temperatuur begon op te lopen. Na de qualificatie verdeeld te hebben in Robin, Tim, Jack, ging het smiddags er snel aan toe en begonnen de rondentijden van de eerste 10 al rond de 1.00.. te zitten. Robin gaf aan dat de motor aan de achterkant nog veel te veel bewoog bij uit-accelereren. Daarom hebben we nog kleine aanpassingen gedaan aan de motor voor de quali van Tim. Alleen tijdens deze qualificatie kwam Tim in veel verkeer terecht en door een rode vlag door een gevaarlijke crash van 1 van de rijders werd de quali stil gelegd. Alleen de klok liep door. Na quali 2 stonden we ergens rond p10 met een 1.01.404 alleen Tim was niet tevreden want hij wist dat hij veel sneller kon. Dat bleek ook want hij heeft ook in Q3 gereden en reed een 1.00.815 wat goed was voor een 6e startpositie. S’avonds was het tijd voor een biertje en bespreken hoe we de racedag het beste konden indelen.

 

Dag van de Race

De timing was als volgt: 09.00 een half uur warming up, 09.50 startopstelling en 10.00 start van de race. We hadden de dag van tevoren besloten dat Robin en Jack samen de warming up zouden rijden en dat Tim de race zou starten. Bij de start van de race had Tim het gelijk aan de stok met de kopgroep van het veld. Door ronde na ronde snelle tijden neer te zetten (59ers) en omdat de koploper een Drive-Trough penalty kreeg kon Tim naar P1 rijden. Hij had zelfs een gat gereden met de nr 2 van 15 seconden met de snelste tijd van de dag: een 58.4~!

Dit was ook de limiet want een ronde erna ging het mis. Bij de traagste bocht van het circuit voor start/finish schoof Tim onderuit. Binnen no-time was hij in de pit en hadden we de motor gecontroleerd op schade dankzij onze pitcrew Lien en Bram en reed hij weer naar buiten. Alleen het gat met de top was nu meer dan 20 seconden en we lagen p10. Weer wist hij het gat dicht te rijden en naar P5 te komen. Maar toen ging het weer mis in bocht 3. Te grote snelheid en hellingshoek zorgen voor een 2e glijpartij. Tim moest weer binnenkomen maar dit was ook het moment dat we tankten en rijderwissel deden om tijd te besparen. De motor werd weer nagekeken en sommige dingen werden weer op hun juiste positie gebogen. We lagen op dit moment p20.

Robin ging naar buiten en had gelijk de smaak te pakken op de toch al gehavende motor. Na 5 ronden, door te vroeg op het gas te gaan bij het uitkomen van de eerste bocht,werd hij van zijn motor gelanceerd met een highsider en werd de race stil gelegd omdat de motor gevaarlijk op de baan lag. Gelukkig was Robin ongedeerd en hadden we genoeg reserve materiaal bij. De motor werd zo snel mogelijk weer in orde gemaakt. Gebroken clip-on, remhandel en kuip/kont vd motor waren de grootste punten (dachten we). Jack stond klaar om op de machine weer naar buiten te gaan en de laatste punten te pakken. Maar de raceleiding vond de deuk(je) in de achtervelg te gevaarlijk om de baan mee op te gaan dus moest er ook nog een ander wiel in. Na 35 minuten kon Jack eindelijk terug het circuit op met een gehavende motor.

Met de motor waren nog aardig constante tijden neer te zetten van 1.02 en na bijna een uur gereden te hebben kwam er FUEL op het pitboard te staan en moesten we een half uur voor het einde van de race alsnog de pit in om te tanken. Tim stond klaar om het laatste half uur te rijden en ging weer naar buiten. Maar toen vond onze R6 die aardig zijn mannetje stond het genoeg geweest. Na nogmaals in de pit te moeten komen vanwege een losse uitlaat en daarna vanwege een motormanagement storing was het einde in zicht. We hebben nog geprobeerd te finishen maar de injectie hield ermee op en het was einde wedstrijd voor 3S Racing.

Deze race was alles behalve naar verwachting verlopen maar toch hebben we er een goed gevoel aan over gehouden, waarbij we ook een interview hebben gegeven voor  ‘KicXstart’ en we hebben laten zien dat 3S in deze klasse zeker thuishoort met een snelste tijd en 3x na een crash de motor weer in orde te hebben gezet in 1 race. ‘De potentie en de wil zijn zeker aanwezig!’ aldus de Raceleiding..

Dus houdt de KicXstart in de gaten voor ons artikel en wij gaan nog een ‘paar’ dingen repareren aan onze racemachine!

 

 

Tot de volgende race in Zolder 4 Juli!

« 1 van 5 »

 

 

3S Racing.