Afgelopen vrijdag was het dan weer zover, Race 3, de 3 uurs
race van zolder.
Allereerst wil ik (wij, 3s) beginnen met het feliciteren van
ons snelste teamlid Tim, zijn vrouw Sanne en natuurlijk hun zoontje Travis met
de geboorte van hun dochter Mayem! Ze is afgelopen woensdag geboren en daarom
was natuurlijk Tim niet aanwezig bij deze race. Heel de familie maakt het goed
en ze zijn op het moment aan het genieten van hun nieuwste aanwinst in de
familie.
Bram en Tim hadden er voor gezorgd dat de motor weer in
orde stond om vrijdag weer van start te kunnen gaan op circuit Zolder. Dus
donderdag werd alles ingeladen en vrijdag morgen werd er verzameld bij pitbox
22 om de laatste onderdelen op de motor te schroeven en de voorvering nogmaals
goed te zetten. We staan op dit moment al aardig bekend bij de raceleiding als
die gekke hollanders die hun motor elke keer kapot rijden. Terecht, maar wel
tijd om hier verandering in te brengen.
We hadden ook een nieuw lid bij ons team, Luuk, die onze
pitcrew (Lien en Bram) zou ondersteunen.
Afgelopen 2 maanden was er eigenlijk rust gewees bij alle teams. Wel hadden er
veel teams getraind op het circuit om de afstelling van de motor goed te
krijgen. Hier hadden wij een kleine achterstand opgelopen door een kapotte
motor van Race 2 en geen tijd om af te reizen naar het circuit. In overleg met
de rijders hadden we besloten om extra tijd bij te kopen om 5 x 20 min extra te
kunnen trainen die dag om de motor weer aan te voelen en af te stellen. Nu Tim
niet mee was moesten Robin en ik (J) 5 x 20 min + 3x 20 min qualificatie + 3
uurs race rijden. We wisten door een kleine optelsom dat dit een pittig dagje
zou worden met 2 rijders.
De qualificatie 1 werd door mij gereden met een 1,55. De
vrije sessies werden om de beurt verdeeld door Robin en mij om zo lijnen te
rijden met een extra motor die mee was en onze wedstrijdmotor niet maximaal te
belasten. Robin gaf, nadat hij qualificatie 2 had gereden, aan dat de motor
weer heel erg bewoog aan de achterkant en dat hij dat niet fijn vond rijden bij
het uitkomen van de bochten. Dit met het hoge risico op een highsider. Door de
bandenspanning iets aan te passen en ook de voorvering kregen we achter meer
gevoel en kon ik in Qualificatie 3 een 1,52.6 neerzetten. Niet mijn snelste
tijd maar toch genoeg voor een 28e startplaats. (dit kwam neer op
ongeveer een 20e startplaats in onze klasse omdat in de race ook de
600+ en de Naked Bikes meereden)
De wedstrijd werd doorgesproken met het team en we wisten
dat er regen aan zat te komen om 1700!. Door duidelijke afspraken te maken over
het pitboard en met de rijders wanneer we zouden binnenkomen wist de pitcrew
precies wat ze moesten doen en hadden alles klaarstaan voor het geval het
opeens zou gaan regenen.
Tijd voor de wedstrijd
Na de opstelling werden er 2 opwarmronden gereden en ging de
race van start. Ik had het gelijk aan de stok met NSP racing team #22. Moment
dat ik de laatste bocht voor start finish mijn inhaal-actie inzette ging het
compleet mis. Een Naked Bike die vlak voor ons reed remde zich met hoge
snelheid onderuit op het rechte stuk. Tussen de vonkenregen en rook door had ik
al in mijn kop dat ik #22 wilde inhalen in de volgende bocht. Maar natuurlijk
was dit een gele vlag situatie en vervolgens 2 bochten later een rode vlag
situatie omdat de motor een heel groot stuk over het asfalt had gegleden. Dus heb
ik mijn gewonnen plaats gelijk weer terug gegeven aan #22 omdat inhalen onder
de gele vlag verboden is. (eerlijk is eerlijk)
Na een herstart en een slokje water van de pitcrew gingen we
weer van start en kon ik na een aantal ronden P21 aflezen op het pitboard. Een
paar rondes later stond er Fuel op het bord en moest ik naar binnen om te
tanken en rijder te wisselen. De afspraak was om met 2 pitstops, afhankelijk
van het weer, de race uit te rijden (Ik, Robin, Ik). Maar zoals we weten uit
ervaring overleefd geen enkel plan de startlijn. Moment dat Robin naar buiten
ging om te rijden werd het steeds donkerder. Robin had er al een pittige dag
opzitten en gaf na een minuut of 20 aan binnen te komen. Zoals afgesproken
stonden Lien en Bram al klaar en ving ik Robin op om over te nemen. Hij gaf aan
kramp te hebben en zo niet fatsoenlijk te kunnen rijden. We spraken de
aandachtspunten van motor en circuit snel door en ik was weg. Na weer een 50
minuten gereden te hebben kwam ik weer naar binnen maar merkte dat het moeilijk
was om onder de 1,55 te blijven rijden. De motor werd afgetankt en Robin ging
weer naar buiten.
Nu begon het duidelijk te druppelen. Na een paar ronden gaf
hij weer aan naar binnen te komen. Even was ik in de war omdat je nog makkelijk
door kon rijden met die paar druppels die er vielen op deze banden. Robin gaf
aan dat hij nog meer kramp had als eerst. De mening van de rijder
is bij ons heilig en deze bepaald zijn eigen veiligheid dus werd er weer
gewisseld van rijder en kon ik het afmaken. Uiteindelijk zijn we met 4 pitstops
op P18 geeindigd.
Later werd dit bijgesteld vanwege straftijd voor een ander
team naar P17 in onze klasse.
Weer hebben we veel geleerd en de motor beter leren kennen.
We hebben alles gegeven wat mogelijk was en we zijn dan ook tevreden met het
resultaat. Ondanks de hitte, de hoeveelheid rijtijd en het missen van Tim.
Lien, Bram en natuurlijk Luuk werderom bedankt voor jullie
hulp en aanvullingen!
Op naar Race 4!
Gegroet Jack
3S Racing Team