3e Race vrijdag 4 juli – Ciruit Zolder


Afgelopen vrijdag was het dan weer zover, Race 3, de 3 uurs

race van zolder.

 

Allereerst wil ik (wij, 3s) beginnen met het feliciteren van

ons snelste teamlid Tim, zijn vrouw Sanne en natuurlijk hun zoontje Travis met

de geboorte van hun dochter Mayem! Ze is afgelopen woensdag geboren en daarom

was natuurlijk Tim niet aanwezig bij deze race. Heel de familie maakt het goed

en ze zijn op het moment aan het genieten van hun nieuwste aanwinst in de

familie.

 

Bram en Tim hadden er voor gezorgd dat de motor weer in

orde stond om vrijdag weer van start te kunnen gaan op circuit Zolder. Dus

donderdag werd alles ingeladen en vrijdag morgen werd er verzameld bij pitbox

22 om de laatste onderdelen op de motor te schroeven en de voorvering nogmaals

goed te zetten. We staan op dit moment al aardig bekend bij de raceleiding als

die gekke hollanders die hun motor elke keer kapot rijden. Terecht, maar wel

tijd om hier verandering in te brengen.

 

 

We hadden ook een nieuw lid bij ons team, Luuk, die onze

pitcrew (Lien en Bram) zou ondersteunen.

 

Afgelopen 2 maanden was er eigenlijk rust gewees bij alle teams. Wel hadden er

veel teams getraind op het circuit om de afstelling van de motor goed te

krijgen. Hier hadden wij een kleine achterstand opgelopen door een kapotte

motor van Race 2 en geen tijd om af te reizen naar het circuit. In overleg met

de rijders hadden we besloten om extra tijd bij te kopen om 5 x 20 min extra te

kunnen trainen die dag om de motor weer aan te voelen en af te stellen. Nu Tim

niet mee was moesten Robin en ik (J) 5 x 20 min + 3x 20 min qualificatie + 3

uurs race rijden. We wisten door een kleine optelsom dat dit een pittig dagje

zou worden met 2 rijders.

 

De qualificatie 1 werd door mij gereden met een 1,55. De

vrije sessies werden om de beurt verdeeld door Robin en mij om zo lijnen te

rijden met een extra motor die mee was en onze wedstrijdmotor niet maximaal te

belasten. Robin gaf, nadat hij qualificatie 2 had gereden, aan dat de motor

weer heel erg bewoog aan de achterkant en dat hij dat niet fijn vond rijden bij

het uitkomen van de bochten. Dit met het hoge risico op een highsider. Door de

bandenspanning iets aan te passen en ook de voorvering kregen we achter meer

gevoel en kon ik in Qualificatie 3 een 1,52.6 neerzetten. Niet mijn snelste

tijd maar toch genoeg voor een 28e startplaats. (dit kwam neer op

ongeveer een 20e startplaats in onze klasse omdat in de race ook de

600+ en de Naked Bikes meereden)

 

De wedstrijd werd doorgesproken met het team en we wisten

dat er regen aan zat te komen om 1700!. Door duidelijke afspraken te maken over

het pitboard en met de rijders wanneer we zouden binnenkomen wist de pitcrew

precies wat ze moesten doen en hadden alles klaarstaan voor het geval het

opeens zou gaan regenen.

 

Tijd voor de wedstrijd

Na de opstelling werden er 2 opwarmronden gereden en ging de

race van start. Ik had het gelijk aan de stok met NSP racing team #22. Moment

dat ik de laatste bocht voor start finish mijn inhaal-actie inzette ging het

compleet mis. Een Naked Bike die vlak voor ons reed remde zich met hoge

snelheid onderuit op het rechte stuk. Tussen de vonkenregen en rook door had ik

al in mijn kop dat ik #22 wilde inhalen in de volgende bocht. Maar natuurlijk

was dit een gele vlag situatie en vervolgens 2 bochten later een rode vlag

situatie omdat de motor een heel groot stuk over het asfalt had gegleden. Dus heb

ik mijn gewonnen plaats gelijk weer terug gegeven aan #22 omdat inhalen onder

de gele vlag verboden is. (eerlijk is eerlijk)

 

Na een herstart en een slokje water van de pitcrew gingen we

weer van start en kon ik na een aantal ronden P21 aflezen op het pitboard. Een

paar rondes later stond er Fuel op het bord en moest ik naar binnen om te

tanken en rijder te wisselen. De afspraak was om met 2 pitstops, afhankelijk

van het weer, de race uit te rijden (Ik, Robin, Ik). Maar zoals we weten uit

ervaring overleefd geen enkel plan de startlijn. Moment dat Robin naar buiten

ging om te rijden werd het steeds donkerder. Robin had er al een pittige dag

opzitten en gaf na een minuut of 20 aan binnen te komen. Zoals afgesproken

stonden Lien en Bram al klaar en ving ik Robin op om over te nemen. Hij gaf aan

kramp te hebben en zo niet fatsoenlijk te kunnen rijden. We spraken de

aandachtspunten van motor en circuit snel door en ik was weg. Na weer een 50

minuten gereden te hebben kwam ik weer naar binnen maar merkte dat het moeilijk

was om onder de 1,55 te blijven rijden. De motor werd afgetankt en Robin ging

weer naar buiten.

 

Nu begon het duidelijk te druppelen. Na een paar ronden gaf

hij weer aan naar binnen te komen. Even was ik in de war omdat je nog makkelijk

door kon rijden met die paar druppels die er vielen op deze banden. Robin gaf

aan dat hij nog meer kramp had als eerst. De mening van de rijder

is bij ons heilig en deze bepaald zijn eigen veiligheid dus werd er weer

gewisseld van rijder en kon ik het afmaken. Uiteindelijk zijn we met 4 pitstops

op P18 geeindigd.

 

Later werd dit bijgesteld vanwege straftijd voor een ander

team naar P17 in onze klasse.

 

Weer hebben we veel geleerd en de motor beter leren kennen.

We hebben alles gegeven wat mogelijk was en we zijn dan ook tevreden met het

resultaat. Ondanks de hitte, de hoeveelheid rijtijd en het missen van Tim.

 

Lien, Bram en natuurlijk Luuk werderom bedankt voor jullie

hulp en aanvullingen!

 

Op naar Race 4!

 

Gegroet  Jack

3S Racing Team

« 1 van 4 »