5e Race 3 oktober – Circuit Zolder 1


 8 uurs van Zolder 

 

Na een rustperiode was het weer zover, de allerlaatste race

van dit seizoen. De langste en moeilijkste race: De 8 uurs van Zolder.

 

Zolder is de thuisbasis van de No Budget Cup. Hier worden 3

van de 5 races verreden. Dus alle teams (voornamelijk belgse) rijden hier ook

sterk.

 

Nu is Zolder ook voor ons 1 van onze sterkste circuits dus

hadden we vooraf al hoge verwachtingen voordat we afreisden naar Belgisch

Limburg.

 

’s Morgens vroeg vertrokken we naar Zolder om vervolgens in

pitbox 19 neer te strijken. Alle spullen uitgeladen en vervolgens vertrokken

Tim, Robin en ik naar de briefing voordat de 8 uurs zou beginnen. De start zou

een Le Mans start zijn, wat inhoudt dat de rijder naar zijn motor toe moet

rennen en iedereen tegelijk start. Prachtig.

 

Onze startplaats was volgens de kampioenschapslijst nr 35.

Niet ideaal, maar we hadden ook een wedstrijd geen punten gescoord.

 

Tim is nog altijd de snelste qualificeerder dus hij mocht

ook de race starten. Al binnen een paar rondes lagen we binnen de top 20. Tim

kon goed zijn ronde tijden onder de 1,50 houden (met een snelste van 1,47.1)

dus we wonnen op dat moment alleen maar terrein tot hij heen klein remfoutje

maakte en hem bijna in de grindbak parkeerde. Hij kwam vervolgens door op p25.

Tim kon weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk na 45 min ging het pitboard met fuel uit en na een aantal

extra rondes kwam Tim binnen om te wisselen. Doordat we problemen hadden met

ons tanksysteem duurde de eerste pitstop belachelijk lang en verloren we

wederom een aantal plaatsen. Robin ging naar buiten en reed toen rond op P30.

De inhaalrace kon toen echt beginnen. Vervolgens door constant te zijn en elke

ronde onder de 1,55 te klokken met een uitschieter hier en daar konden we na 6

uur racen al zien dat we aardig progressie gemaakt hadden. En stond er p21 op

de borden. Nu begonnen de andere rijders moe te worden en bij sommigen begon

ook het materiaal kuren te vertonen. Wat natuurlijk ten goede kwam van ons team

die gewoon zijn zaken voor elkaar had. Onze motor gaf geen kick en door de goed

afgestelde motorfiets konden we hard rijden en bleven onze banden heel. Met nog

1,5 uur op de klok werden we steeds enthousiaster.  We zagen dat we een groep genaderd waren en

als we die inhaalden we nog kans maakten om op P15 te eindigen. Tim nam de

motor weer over en wist het gat te dichten tot de groep. Doordat sommige teams

op het laatste moment nog achterbanden moesten wisselen kwamen we nog verder

naar voren. Ik zou de race uitrijden en toen ik op het pitboard zag dat de

kerel voor me 3 rondes voor lag ben ik op safe gaan rijden. Met nog geen benul

van onze plaats op dat moment.

 

Toen ik afgevlagd werd had ik het idee de 8 uurs te hebben

uitgereden op de 15e plaats maar dit bleek de 11e te

zijn. Wat een prachtig resultaat is om het seizoen mee af te sluiten.

 

De tijden van onze rijders zijn scherp. De motor is perfect.

De vering wordt nog verder verbeterd en niet te vergeten de pitcrew : Lien en

Bram weten precies wat er van ze verwacht wordt.

 

Volgend seizoen zijn de verwachtingen hoog en komen we terug

met een verbeterde motor en een nieuwe kleurstelling. Met een beetje geluk

kunnen we ook nieuwe sponsoren tegemoet zien.

 

Behalve de Pitcrew wil ik ook Anne Schol van Dutchparts.com

bedanken voor het materiaal, Pascal Pieters van Garage Pieters voor al het

materiaal en advies en Ron van Signtex voor het bedrukken van de overalls en

het bestickeren van de motor.

 

Zonder jullie zou dit niet mogelijk zijn geweest!

 

Volgend jaar doen we nog een jaar No Budget Cup! Blijf ons

nieuws volgen!

 

Sportieve groeten, Jack Stoel (3s-racing)

« 1 van 8 »