4e Race 15&16 augustus – TT Circuit Assen


15&16 augustus

Eindelijk was het weer zover, race 4 in Assen.

Vanaf dat ik een jaar of 12 was mocht ik elk jaar mee naar de TT in Assen. Later kwam daar ook de World Superbikes met de mannen bij, maar nog nooit had ik, in al die jaren, in Assen gereden. Tot nu.

Ons team was er weer gereed voor. Donderdag vertrekken, vrijdag een hele dag trainen en zaterdag de race. De weersvoorspellingen waren niet optimaal maar we hadden alles bij om ook in de regen te kunnen racen.

Robin moest afhaken omdat hij op vakantie naar France ging. Jammer, maar volgende keer komt het helemaal goed.

Tim en ik zouden de 2 dagen racen met ondersteuning van de vaste pitcrew: Lien en Bram. De vrijdag zag alles er wat betreft het weer prima uit en hadden we besloten om allebei 3x 20 minuten te rijden om lijnen te proberen uit onze veren te schudden.

De motor moest ook nog afgesteld worden omdat Assen 2x zo lang is als circuit Zolder en de gemiddelde snelheid ligt hier ook veel hoger.

Tim ging de eerste sessie de baan op en zette een tijd neer van 2.14. Na wat overleg over versnellingen en insturen ging ik de baan op om te kijken of het circuit mij lag. Tim en ik konden door goed overleg en steeds meer onder de knie krijgen van de baan meer van onze tijd afhalen.

(T: 2.14, J: 2.12, T: 2.09, J: 2.07, T: 2.05..) Tot de laatste sessie in het water viel. Misschien jammer van de rondetijden maar ook wel goed om te proberen wat de juiste afstelling was bij nat weer.

Lien en Bram hadden vandaag (behalve de gebruikelijke taken: Tanken, data bijhouden, wielen wisselen enz. enz.) de tijd om te kijken waar we wilden gaan staan als het team aan de pitmuur, en wat het slimste was om te doen m.b.t. het aansluiten van de elektronica. Ook was er een groot fan langsgekomen van Bram vanuit Friesland, dus daar had Bram ook zijn ‘handen’ vol aan.

In de avond hebben we na overleg besloten wat we gingen doen met de qualificaties en de race. De zaterdag bestond uit 3x qualificatie van 20 minuten in de morgen, en om 14:45 aanvang van de race. We wisten dat we niet heel sterk zouden staan omdat de baan voor ons neuw was, en we beiden nog maar een uurtje ‘track time’ hadden gehad op dit circuit. Andere teams hadden hier al veel vaker gereden dus de bedoeling was geen brokken maken en veel instellingen verzamelen voor de volgende keer.

De eerste qualificatie was voor mij alleen deze viel finaal in het water vanwege een natte baan. Dus de snelste tijd zou niet neergezet worden in deze 20 minuten. (de afspraak was dat de snelste qualificeerder de wedstrijd mocht starten).

De tweede qualificatie was voor Tim en die reed een 2,05. De laatste was voor mij en we hadden deze keer ook een stuk betere baancondities. De snelste ronde was een 2.06 dus Tim zou de race starten.

De race zou om 14:45 starten. En natuurlijk was het heel de dag droog, tot 14:15… We hielen constant buienradar in de gaten en besloten ook om gelijk te starten op regenbanden. Als het zou doorregenen zoals het om 14:30 deed was de baan binnen 10 minuten nat. Tot het allerlaatste moment waren teams nog bezig om wielen te wisselen en hun motor in orde te krijgen. Het was nu al een hectische race.

Toen ik ging kijken naar het hele startveld om te zien wat hun set-up was zag ik teams met droogweer banden, regenbanden (net als ons) en ook teams met een regenvoorband en droogweer achterband… Hier komt dus ook gelijk het eerste probleem naar voren. Door onze niet al te beste qualificatie stonden we rond de 30e plaats. Maar we moeten starten met een rollende ronde, dus 2 rondes achter de voorrijder van de raceleiding, en het moment dat hij de pit in gaat, gaat de race van start. Tim wist aardig naar voren te rijden in zijn groep, maar doordat er teams waren die op normale banden reden waren er tijdens die 2 rondes al gaten van meer als 10 seconden ontstaan.

Na 15 minuten racen gaf Tim aan binnen te komen omdat de baan zo goed als droog was. Nadat Tim weer voorzien was van nieuwe banden kon hij ongeveer een half uur rijden voordat de volgende stortbui op het circuit neerkwam. Hij kwam weer naar binnen en weer werden er banden gewisseld. We deden de tankprocedure en rijderwissel, en ik ging naar buiten. Na een half uur rijden was de baan weer aan het opdrogen. Dus ik kwam naar binnen om over te schakelen op normale banden om de regenbanden niet kapot te rijden. Hier kon ik gelukkig 45 minuten mee rijden.

Assen heeft prachtige bochten, maar door de positieve wegverkanting blijft in sommige bochten water staan waar je het precies niet wil hebben.

Nadat mijn brandstoflampje begon te branden kwam ik naar binnen om rijder te wisselen en Tim kon de race afmaken. Althans, dat was de bedoeling.

Met nog 15 minuten te gaan begon het weer te regenen en gingen er 5 rijders onderuit in 1 ronde. Nu voelt Tim prima wanneer de motor begint te glijden dus ik was benieuwd wat hij zou doen: buiten blijven of binnen komen.

Maar de keuze werd voor ons bepaald en met nog 10 minuten te gaan werd de race gestaakt.

De race werd 1 ronde terug gedraaid en iedereen die in de laatste ronde was gevallen was alsnog gefinished.

Wederom veel geleerd en we weten nu ook wat we wel en niet moeten doen onder zulke omstandigheden. Tim reed in de laatste minuten voor de bui ook nog de snelste ronde van ons team, een 2:01! Dat geeft ook aan dat we de baan steeds beter onder de knie kregen.

Resultaat was P31 overall en P21 in onze klasse.

Team en sponsors weer bedankt, de volgende race is op het vertrouwde circuit Zolder.

 

Vrijdag 3 oktober de 8 uurs van Zolder

« 1 van 6 »