Race 2: TT-circuit Assen 24 april 2015.


Woensdagavond vertrokken we richting Assen. Het beloofde mooi weer te worden en we hadden de barbecue mee dus dat beloofde mooie racedagen.
Bij aankomst hebben we gelijk alles klaargezet en werd het dus gelijk een latertje. ‘s Morgens ging ik mezelf melden bij de raceleiding en kwam ik er al snel achter dat we extra trainingstijd konden bijboeken. Nadat beide motoren gereed waren gezet door Lien en Bram konden we beginnen met trainen. We hadden elk 7 sessies van 20 minuten en kwamen op het einde van de dag tot een 1.57.
Nadat we ‘s avonds druk gediscussieerd hadden over de data besloten we het maar te laten bezinken en de barbecue aan te steken.
Wel hadden we nog een aanpassing gedaan aan de vering omdat we niet snel genoeg op het gas konden bij het uitkomen van de bochten.
De volgende morgen zouden we 3x 20 minuten kwalificatie rijden en een race over 3 uur. We hadden afgesproken dat Tim eerst zou kwalificeren, daarna ik en als laatste weer Tim omdat hij sneller rond ging. Na de indruk van de trainingsdag gingen we uit van een top 10 start en zouden we dit proberen vast te houden durende de race. Maar Tim gaf aan dat de aanpassingen aan de motor goed bevielen en trok er een 1.54 uit als kwalificatietijd. Dit gaf ons een 4e startplaats! We besloten nu dus ook dat Tim moest starten om zo een gaatje te slaan en dan zouden we zien wat we konden bereiken.
In de pauze ‘s middags hadden we nog een aantal keer de start geoefend op de paddock en zo wat slimme tactieken bedacht om zo snel mogelijk van de plaats te komen. Elke start dit seizoen is een Le Mans start waarbij de motor uitgeschakeld aan de ene kant van de baan staat en de rijder aan de andere kant. Bij de start moet de rijder naar de motor rennen en zo snel mogelijk de motor starten en vertrekken.
Om 14:40 was het dan zover. Opstellen in de pitstraat voor de start van de race. Na een verkenningsronde werden de motoren opgesteld op de startgrid van het TT circuit. Bram hield de motor vast en op het moment dat de vlag werd gezwaaid rende Tim zo snel mogelijk naar de machine. Hij had een perfecte start en dook als eerste bocht 1 in. Hij wist dit een halve ronde vast te houden waarna de eerste machines voorbij kwamen. Nu is het lastig om te weten welke motoren bij onze klasse horen omdat er ook 750 cc’s meerijden. Daarvoor hebben we Lennart aan de pitmuur staan. Hij geeft de plaats en aantal seconden door aan de rijder zodat de rijder weet welke plaats hij op dat moment heeft. We reden een aantal rondes 1e in onze klasse tot er een rode vlag was en er opnieuw gestart moest worden. Dit zou een rollende start worden met een voorrijder van de motorsportschool. Als de voorrijder de pitstraat ingaat dan gaat de race weer van start. Dit is zodat iedereen veilig zijn afgekoelde banden weer op temperatuur kan krijgen voordat er weer gestreden wordt om een betere klassering. Toen we voor de 1e keer moesten tanken stonden we nog steeds 1e! Dit gebeurde weer razendsnel en ik mocht naar buiten om P1 te behouden. Tim had ook gelijk de snelste ronde van de wedstrijd neergezet met een 1,53.023! Na een aantal ronden kwam de Nr 2 in de buurt en raakten we in gevecht. Door een achterblijver die tussen ons in kwam te zitten raakte ik in de Geert Timmer van de baan en moest door het grind. Hierdoor lagen we op P2 toen ik binnenkwam om te tanken en te wisselen. Tim wist vervolgens gewoon de 2e plaats in handen te houden en kwam keurig binnen voor de laatste wissel. Doordat er geen regels zijn met betrekking tot tankinhoud zijn er teams die een extra grote brandstof tank hebben. Zij kunnen hierdoor een vol uur racen en daarna binnen komen om te wisselen. De enige eis is dat je minimaal 2 keer in de pitstraat moet zijn geweest. Hierdoor raakten we na onze 3e pitstop de 2e plaats kwijt.
Maar met een keurige 3e plaats reed ik over de finish en zo hadden we op Assen!! Waar we beiden nog maar 1 keer eerder gereden hadden een podium gepakt!
Ik wil graag onze Pitcrew, Lennart Verheul en Bram Smit bedanken voor hun professionaliteit en onze sponsoren voor het mogelijk maken van dit raceseizoen! Op dit moment staan we 3e in het klassement en hebben we de eerste 2 races als 4e en 3e weten af te ronden. We blijven zo doorgaan en gaan zeker in Juni er alles aandoen om weer op het podium te komen.
Groeten J. Stoel 3S-racing

 

TT assen 2015 (1)