Eindelijk was het weer zover, na een koude winter mochten we weer eens gaan circuitrijden. Met een
extra motor en veel nieuwe aanpassingen aan de oude motor gingen we op pad naar Zolder.
De weersverwachtingen waren niet optimaal maar op zolder weet je het nooit. De raceleiding had al
besloten dat de trainingsdag een uur later zou opstarten. Dit omdat het snachts nog rond het vriespunt
was en dan smorgens vroeg al snelle rondes proberen rijden is niet optimaal. We deelden een pitbox
met Eric en Bas die zich in geschreven hadden bij vrij rijden. Bere gezellig .
Smorgens was het nog koud (8 graden) en nat en hadden we afgesproken om gewoon rondjes te draaien
en het gevoel weer te krijgen. Het kon ook niet anders want om 11 uur begon de baan op te drogen en
om 1 uur lag hij weer zeiknat. Maar toen bleef het ook regenen dus hebben we geprobeerd om lekker
rond te gaan in de regen. Zoals je begrijpt viel onze trainingsdag dus aardig in het water. We hadden
geen afstellingen kunnen doen aan de nieuwe voorkant voor droog weer en hebben niet kunnen
proberen onze racesnelheid te verbeteren.
Wedstrijddag 2 april,
We hoopten natuurlijk op betere condities als de trainingsdag. Maar het blijft natuurlijk Zolder. We
hadden voor deze wedstrijddag smorgens 3x 20 minuten qualificatie. Ik zou de eerste rijden, Tim de 2e en
dan zouden we samen beslissen wie de 3e zou rijden. De baan lag weer nat dus moesten we met
regenbanden de qualificatie rijden. Dat beloofd wat voor smiddags…
Nadat we beiden 1x 20 minuten hadden gereden gaf Tim aan geen zin te hebben om met deze slechte
baancondities te gaan pushen. Dit omdat er al zeker 8 motoren in de pit opnieuw in elkaar geschroefd
werden na een valpartij. Ik wilde het wel proberen met regenbanden en dit resulteerde in de 20e
startplaats. Niet optimaal maar we hebben alles heel gehouden.
De race zou weer een Le Mans start worden en 2,5 uur duren. Dit houdt in dat de rijder en motor
gescheiden worden en allebei aan de andere zijde van de baan komen te staan. Nadat het startsein
wordt gegeven rent de coureur naar zijn motor, springt erop, start deze en rijdt zo snel mogelijk weg. Dit
geeft een voordeel voor een slechte qualificatie. Want als je dit goed beheerst kun je dus in de beginfase
aardig naar voren rijden.
Tim zou de race starten. Na de le mans start reed hij al snel naar voren. Alleen na een paar ronden
verloor er iemand een stuk onderkuip (zie filmpje) en werd de race gestaakt door middel van een rode
vlag. In deze situatie moeten de rijders in de volgorde die ze reden toen de rode vlag werd getoond
opstellen in de pitstraat tot de baan weer wordt vrijgegeven. We reden toen rond P16. Er mag niks aan
de motor gebeuren en ook niet getankt worden. Vervolgens worden en weer 2 opwarmrondes gedaan
en volgt er een rollende start.
Tim kon hierdoor nog verder naar voren komen. Toen Tim na ongeveer 45 minuten gereden te hebben
aangaf naar binnen te komen omdat zijn brandstof op was, lagen we rond P7 en werd er razendsnel
getankt door Bram en Niek (met het nieuwe door Tim gemaakte Tanksysteem!). Ik vervolgde de race en
kon tot P5 rijden. Waarna het laatste half uurtje, na een tankstop, Tim tot de 4e plaats kwam!
Net niet op het podium maar door alles wat we vorig jaar geleerd hadden toe te passen konden we nu in
de top 5 rijden. Dit is veelbelovend voor de komende races maar we moeten nog wel het gat naar de top
3 zien te dichten. Dit zal niet makkelijk zijn maar we willen dit jaar, nu we er zo dicht bij zijn, op het
podium komen!
We willen graag alle sponsoren weer bedanken voor het mogelijk maken van deze resultaten.
Volgende race is in Assen 26 April! Groeten 3s-racing!